30/3/15

LES GUINGUETES DE CASTELLDEFELS PROMOUEN UNA “PLATJA INTEL·LIGENT”



L’associació de guinguetes de Castelldefels aposten per la innovació i la sostenibilitat.

L’associació d’Adjudicataris de Serveis de Platja de Castelldefels (AASPC) ha engegat una iniciativa, pionera en el sector, que pretén liderar la conversió de la platja de Castelldefels en una “smart beach” de referència. La “smart beach”, concepte subsidiari d’“smart city”, és una idea de platja “intel·ligent” que treballa per a millorar la qualitat de vida dels residents i visitants, i alhora garanteix un desenvolupament sostenible de l’entorn, tot utilitzant les noves tecnologies.

Per a donar resposta al nous reptes de les ciutats costeres del segle XXI, que plantegen una complexa vida urbana i d’oci, l’AASPC ha elaborat un pla bàsic per a la platja de Castelldefels que té com a objectiu impulsar l’eficiència en les seves àrees claus a través de la tecnologia i la hiperconnectivitat. Aquestes àrees són l’estalvi energètic, la gestió i qualitat de l’aigua, la freqüència del transport públic o la implantació d’aplicacions per a telèfons mòbils per a informar del temps, el mar, la seguretat, el transport o els serveis. Segons comenta en Raúl Vidal, president de l’AASPC, “la iniciativa neix amb la voluntat de situar la platja de Castelldefels com a referent d’”smart beach” al litoral català, perquè gaudim d’elements prou potents per esdevenir-ho: tenim una universitat tècnica, la UPC, i som veïns de Barcelona, que s’ha convertit en una capital mundial capdavantera en l’àmbit de les “smart city”.

La proposta, recollida en un document que ha estat entregat a l’alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, al delegat del rector de la UPC del campus de Castelldefels, José Manuel Yúfera i al president del Gremi d’Hostaleria, Manuel Ángel Ortiz Chumillas, també contempla la manera d’aconseguir els objectius marcats. “Creiem necessari aportar la nostra visió empresarial de com s’ha de desenvolupar tot aquest procés, que inclou la forma de trobar recursos econòmics, la necessitat de col·laboració entre distintes administracions, la implicació d’empreses del poble i de fora, el treball de recerca d’una universitat de referència mundial com la UPC o la conscienciació de la ciutadania”, remarca en Vidal.

En Raúl Vidal, que a apart d’empresari i emprenedor és també llicenciat en Telecomunicacions per la UPC de Castelldefels, afegeix que “des de les guinguetes hem fet en els últims anys una labor prou important de revitalització de la platja i, en conseqüència, de l’economia general del poble. Però per a situar a Castelldefels en un lloc de privilegi en l’àmbit del turisme de qualitat, amb tota la generació de llocs de treball que això comportaria, hem de dur a terme un nou esforç que ens permeti d’assolir els estàndards d’innovació i sostenibilitat que el client actual ja demanda, i que cada cop exigirà més”.

Les guinguetes de la platja de Castelldefels van inaugurar la temporada el passat 28 de març. La iniciativa de convertir la platja en una “smart beach” s’inclou en la dinàmica empresarial d’evolució constant dels seus negocis i de tenir cura de la sostenibilitat d’aquest entorn coster de privilegi, que ha esdevingut històricament el motor de l’economia local. La comprensió d’aquesta realitat ja va portar a l’activa associació de guinguetes de Castelldefels a elaborar l’any passat, per primer cop a Catalunya, un codi deontològic del sector.


PROPUESTA D’”SMART BEACH” EN CASTELLDEFELS DE LA AASPC 

La Associació d’Adjudicataris de Serveis de Platja de Castelldefels (AASPC) ha elaborado una serie de propuestas con la finalidad de expresar su visión sobre el futuro de la playa de Castelldefels. Las ideas que contiene este documento van encaminadas a convertir la playa de Castelldefels en una “smart beach”, o playa inteligente, concepto derivado de las “smart city”. El documento contiene las líneas básicas sobre las cuales trabajar para conseguir este objetivo, pudiéndose potenciar más unas que otras en función también de la sensibilidad de los otros agentes involucrados.
La AASPC apuesta por una playa en la que prime la sostenibilidad, ecología, eficiencia energética, soluciones para personas y prosperidad económica, todo ello a través de la utilización de las nuevas tecnologías. La constante evolución y modernización de los establecimientos de temporada como los chiringuitos, el conocimiento del entorno y de su historia, la sensibilidad recogida de los clientes, la visión de futuro o la realidad económica y medioambiental son los principales factores que han generado las conclusiones expuestas a continuación.
1.- Acciones técnicas concretas.-
-Eficiencia energética.- Control de la iluminación y fuentes de energía renovables.
-Transporte.- Fomento de la bicicleta, vehículos híbridos, semáforos regulables por el usuario, aparcamiento más fácil y rápido y frecuencia de transporte público adaptable.
-Ahorro de agua.- Riego inteligente.
-Conectividad.- Acceso a wifi en toda la playa y postes de recarga de batería de teléfono móvil gratuito.
-Aplicaciones para móviles.- Información global sobre la playa: estado del mar, presencia de medusas, viento, temperatura del agua i del aire, pronóstico del tiempo, puestos de socorro y policía y servicios en general.
2.- Colaboración entre agentes y administraciones.-
-Coordinación entre el ayuntamiento, la UPC, otras administraciones, agentes sociales y económicos y ciudadanía para elaborar planes conjuntos. Colaboración en la búsqueda de recursos económicos y de financiación.
3.- Intercambio de experiencias con otras “smart beach”.
4.- Estrechar el contacto y colaboración con Barcelona, que es una ciudad inteligente de primera línea.
5.- Promover la imagen de “smart beach” dentro de la confección de imagen de marca “Castelldefels”.
-Divulgación didáctica entre la ciudadanía y sectores profesionales sobre los beneficios de la sostenibilidad y el modelo de “smart city”.
6.- Implicar a las empresas y comercios de Castelldefels en los beneficios de la hiperconectividad.


www.laprensamagazine.cat

No hay comentarios:

Publicar un comentario