31/3/15

Famílies de víctimes catalanes que no han anat als Alps es queixen de falta d'informació



Familiars de les víctimes catalanes de la tragèdia aèria de Germanwings han denunciat a La Vanguardia que se senten "abandonats" per l'aerolínia alemanya Germanwings, filial de baix cost de Lufthansa. A Catalunya residien 53 dels 150 morts.

"La gestió de la informació ha estat nefasta des del primer dia. Hi ha hagut falta de transparència per part de l'aerolínia", es queixa Anna Betriu, que ha perdut el seu germà Toni, un enginyer i pare d'una nena de dos anys que viatjava per feina.

Com altres famílies, els Betriu han decidit no anar a Seyne-les-Alpes. Sentien que anar al lloc dels fets no guariria la seva ferida i han preferit quedar-se a casa acompanyats dels seus. Ara ho lamenten: a Barcelona se senten oblidats per Germanwings.

"Jo no necessitava anar a França per acomiadar-me'n. Però si m'arriben a dir que només anant allà hagués tingut tota la informació, hi hauria anat. T'arribes a sentir malament per no haver volgut anar-hi, com si haguessis abandonat el teu familiar", lamenta Betriu, mare d'un nadó lactant.

L'aerolínia alemanya ha establert a Marsella el centre d'atenció als familiars. A Barcelona manté un "centre de suport" en un hotel de Castelldefels amb psicòlegs i interlocutors de la companyia, però els Betriu es queixen que la informació arriba aquí tard i incompleta, que s'assabenten de les novetats a través dels watsaps que els envien els parents que han anat a França.

A través d'un watsap va ser com van descobrir dijous que no havia estat un accident, que el copilot Andreas Lubitz va estavellar l'avió deliberadament. I això que, a la mateixa hora que les televisions donaven el titular, ells estaven reunits amb la vicepresidenta de Lufthansa a l'hotel de Castelldefels. A França, el fiscal de Marsella va tenir la delicadesa de trobar-se amb les famílies allà desplaçades per explicar-los ("mirant-los a la cara -subratlla Betriu-; només demanem això") la terrible revelació de la caixa negra abans de sortir a explicar-ho a la premsa. Algú va enviar ràpidament un missatge a Castelldefels amb la notícia. "Estava acabant la reunió amb la vicepresidenta, que no n'havia dit res, quan un home es va aixecar, la va tallar i li va demanar explicacions. Ella es va limitar a respondre que Lufthansa no en tenia cap constància".

Els Betriu sospiten que l'aerolínia intenta tapar negligències. "Tenim la sensació que emboliquen la troca, que en lloc d'explicar-nos la veritat fan estratagemes perquè tenen por de picar-se els dits. Jo sé que no hi ha res que puguin dir-me que pugui consolar-me, però almenys m'agradaria tenir la informació", diu Anna Betriu.

Des de Germanwings subratllen que estan subministrant informació contínua als parents, als quals envien "dos SMS al dia i correus electrònics periòdics" per informar-los de les novetats, i que a l'hotel de Castelldefels ofereixen atenció psicològica i hi ha representants de l'empresa -no en precisen els càrrecs o quants són- per resoldre dubtes. Així mateix, l'aerolínia va assegurar que mantindrà obert "el temps que sigui necessari" el centre d'atenció a Marsella. Ja ha costejat el viatge de 325 familiars que han volgut anar a retre homenatge als seus éssers estimats al lloc dels fets.

Per la seva banda, el Govern espanyol es va comprometre a accelerar els tràmits de la Seguretat Social perquè els familiars puguin accedir a les pensions de viduïtat, orfandat o indemnització per accident de treball a què tinguin dret.
 


www.laprensamagazine.cat

No hay comentarios:

Publicar un comentario