27/3/15

Què va passar en el vol de Germanwings: la pel·lícula dels fets basada en la gravació de la caixa negra

Tots els indicis indiquen que el copilot va estavellar expressament l'aparell 
després de bloquejar la porta de la cabina, aprofitant que el comandant 
havia anat al lavabo. "Ignorem la raó, però es pot analitzar 
com la voluntat de destruir l'avió", assegura el fiscal francès





En un moment del vol, després d'una estona de conversar de manera amable, el copilot es queda en silenci i es limita a contestar lacònicament les instruccions del comandant. Fa vint minuts que volen i és moment de preparar l'aterratge a Düsseldorf. No sabem què li passava en aquell moment pel cap a Andreas Lubitz, alemany de 27 anys, amb més de 600 hores de vol d'experiència. Però les respostes lacòniques són l'única pista, l'únic comportament estrany, del que anava a fer. Tots els indicis indiquen que Lubitz, que havia passat totes les proves tècniques i tots els tests psicològics per ser pilot, va estavellar expressament l'Airbus 320 que anava de Barcelona a Düsseldorf després de bloquejar la porta de la cabina, aprofitant que el comandant de la nau havia anat al lavabo.
"Ignorem la raó, però es pot analitzar com la voluntat de destruir l'avió". Així ho ha definit el cap de la investigació, el fiscal de Marsella, Brice Robin, després de tenir accés a la transcripció de la gravació de so de la cabina dels pilots enregistrada en la primera caixa negra recuperada als Alps. Aquesta és la reconstrucció del que podria haver passat al tràgic vol GWI9252.


10.01 h: un vol tranquil cap a Düsseldorf, amb mitja hora de retard
El vol de Germanwings surt de Barcelona amb destinació a Düsseldorf, Alemanya, a les 10 del matí, hora catalana, amb 30 minuts de retard. A bord, 144 passatgers i 6 tripulants. La majoria de passatgers són de nacionalitat alemanya i espanyola. Una vintena són treballadors d'empreses catalanes que viatgen per negocis. A Colònia, a uns 50 quilòmetres de Düsseldorf, s'hi fa una gran fira de la indústria de l'alimentació i la beguda. El vol surt amb retard perquè hi ha "congestió" a l'aeroport, segons explicarà Germanwings. L'aparell ha passat una revisió el dia abans i està "perfecte" per volar. S'espera un vol tranquil perquè les condicions meteorològiques són bones.


10.15 h: la conversa a la cabina: primer amable, després lacònica
Durant els primers minuts del vol, pilot i copilot tenen una conversa "normal i amable", segons es pot sentir en la gravació de la caixa negra. "Després se sent el comandant que prepara l'informe de l'aterratge a Düsseldorf, i les respostes del copilot semblen lacòniques", explica el fiscal francès.


El comandant surt per anar al lavabo
Al cap d'uns minuts, el pilot demana al seu segon que agafi el comandament de l'avió. Se sent el moviment d’una de les butaques i una porta que es tanca. Tot fa pensar –ho diu el fiscal mateix– que surt per anar al lavabo.
La porta de la cabina es tanca segons els procediments de seguretat establerts, i el copilot, sol, acciona voluntàriament el mecanisme perquè quedi bloquejat l'accés a la cabina des de l'exterior.


Silenci a la cabina
A partir d'aquí, a la cabina ja no se sent cap més veu. Només la respiració inquietant d'Andreas Lubitz. La respiració prova que està conscient i que no es mareja ni té cap altra indisposició.
Segons la normativa que es va aplicar després dels atemptats de l'11-S, la porta de la cabina només es pot obrir des de fora, a través d'un codi numèric, si s'autoritza l'operació des de dins. "És possible introduint un codi des de fora sempre que no es bloquegi per dins",  ha confirmat el ministre de Transports alemany, Alexander Dobrindt. "La interpretació més plausible és que el copilot es va negar a obrir la porta de la cabina", ha dit el fiscal Robin.  Així funciona el bloqueig de la porta de la cabina de comandament d'un avió d'Airbus.


10.31 h: comença el descens 
El vol de Germanwings comença a perdre altitud mitja hora després d'haver-se enlairat de l'aeroport del Prat,  segons registra el portal de seguiment d'avions FlightRadar24.com. El fiscal Brice Robin ha confirmat que el copilot va activar la maniobra. "És en el moment en què el copilot està sol quan manipula els botons del sistema de vol per accionar el descens de l'aparell, que només es pot fer de manera voluntària", ha explicat el fiscal de Marsella. 
A les 10.31, hora de Catalunya (una hora abans segons l'UTC, horari universal que recull el gràfic), l'Airbus 320 vola a 11.580 metres d'altura (38.000 peus) i a més de 870 quilòmetres per hora. De sobte,  comença a davallar de manera controlada, a una velocitat mitjana de 1.018 metres per minut (61 quilòmetres per hora).

La porta bloquejada
El pilot surt del lavabo i truca la porta. A la gravació se sent que primer truca normal i després cada cop més fort. Fins que se senten "les crides" del comandant, que demana al seu segon que l'obri. No hi ha "cap resposta" del pilot, explica el fiscal Robin.

Marsella activa l'alerta
L'avió continua perdent altura, cada cop més de pressa. La torre de control de Marsella alerta la cabina de comandament, però no n'obté cap resposta. Els controladors aeris activen un possible aterratge d'emergència mentre continua el silenci a la cabina. Lubitz manté la maniobra de descens i no fa cap intent de contactar amb la torre de control.
Marsella demana a altres avions que sobrevolen la zona que intentin contactar amb l'Airbus per ràdio, però tampoc tenen sort. El copilot és viu. La caixa negra enregistra com respira.

S'activa l'alarma i intenten esbotzar la porta
L'avió continua caient, de manera controlada. A les 10.35 hores ja és a 6.500 metres. Ha perdut 4.500 metres en sis minuts. S'activen les alarmes automàtiques dins de la cabina de l'avió que alerten el pilot del perill d'impacte.
Amb el so de l'alarma de fons, la caixa negra enregistra els cops violents que arriben de fora la cabina. Estan intentant esbotzar la porta. Lubitz ignora les crides i manté el rumb fatal. L'avió es precipita al buit.

Els passatgers s'adonen de la tragèdia
Només en els últims minuts se senten els crits dels passatgers. El fiscal que investiga la tragèdia assegura que les víctimes no es van adonar del que havia de passar fins a l'últim moment, perquè a la gravació no se senten crits fins poc abans de l'impacte. Brice Robin ha recordat que l'Airbus 320 és "bastant gran" i que els passatgers "no estan just al costat de la cabina".

10.40 h: l'Airbus s'estavella contra els Alps
En menys de 10 minuts, l'aparell cau 9.510 metres, fins que s'estavella en una zona muntanyosa dels Alps francesos, a prop de la petita població de Seyne-les-Alpes. L'avió impacta en un primer moment contra un talús i rellisca uns metres abans d'estavellar-se definitivament. "La mort va ser instantània, l'avió literalment va esclatar contra la muntanya", ha explicat el fiscal.

No hay comentarios:

Publicar un comentario