Tots els
indicis indiquen que el copilot va estavellar expressament l'aparell
després de bloquejar la porta de la cabina, aprofitant que el comandant
havia anat al lavabo. "Ignorem la raó, però es pot analitzar
com la voluntat de destruir l'avió", assegura el fiscal francès
després de bloquejar la porta de la cabina, aprofitant que el comandant
havia anat al lavabo. "Ignorem la raó, però es pot analitzar
com la voluntat de destruir l'avió", assegura el fiscal francès
Per ISAAC SALVATIERRA, al Diari ARA
En
un moment del vol, després d'una estona de conversar de manera amable, el
copilot es queda en silenci i es limita a contestar lacònicament les
instruccions del comandant. Fa vint minuts que volen i és moment de preparar
l'aterratge a Düsseldorf. No sabem què li passava en aquell moment pel cap a Andreas
Lubitz, alemany de 27 anys, amb més de 600 hores de vol
d'experiència. Però les respostes lacòniques són l'única pista, l'únic
comportament estrany, del que anava a fer. Tots els indicis indiquen que
Lubitz, que havia passat totes les proves tècniques i tots els tests
psicològics per ser pilot, va estavellar expressament l'Airbus 320 que anava de
Barcelona a Düsseldorf després de bloquejar la porta de la cabina, aprofitant
que el comandant de la nau havia anat al lavabo.
"Ignorem
la raó, però es pot analitzar com la voluntat de destruir l'avió". Així ho
ha definit el cap de la investigació, el fiscal de Marsella, Brice Robin,
després de tenir accés a la transcripció de la gravació de so de la cabina dels
pilots enregistrada en la primera caixa negra recuperada als Alps. Aquesta és
la reconstrucció del que podria haver passat al tràgic vol GWI9252.
10.01
h: un vol tranquil cap a Düsseldorf, amb mitja hora de retard
El
vol de Germanwings surt de Barcelona amb destinació a Düsseldorf, Alemanya, a
les 10 del matí, hora catalana, amb 30 minuts de retard. A bord, 144 passatgers
i 6 tripulants. La majoria de passatgers són de nacionalitat alemanya i
espanyola. Una vintena són treballadors d'empreses catalanes que viatgen per
negocis. A Colònia, a uns 50 quilòmetres de Düsseldorf, s'hi fa una gran fira
de la indústria de l'alimentació i la beguda. El vol surt amb retard perquè hi
ha "congestió" a l'aeroport, segons
explicarà Germanwings. L'aparell ha passat una revisió el dia abans
i està "perfecte" per volar. S'espera un vol tranquil perquè les
condicions meteorològiques són bones.
10.15
h: la conversa a la cabina: primer amable, després lacònica
Durant
els primers minuts del vol, pilot i copilot tenen una conversa "normal i
amable", segons es pot sentir en la gravació de la caixa negra.
"Després se sent el comandant que prepara l'informe de l'aterratge a
Düsseldorf, i les respostes del copilot semblen lacòniques", explica el
fiscal francès.
El
comandant surt per anar al lavabo
Al
cap d'uns minuts, el pilot demana al seu segon que agafi el comandament de
l'avió. Se sent el moviment d’una de les butaques i una porta que es tanca. Tot
fa pensar –ho diu el fiscal mateix– que surt per anar al lavabo.
La
porta de la cabina es tanca segons els procediments de seguretat establerts, i
el copilot, sol, acciona voluntàriament el mecanisme perquè quedi bloquejat
l'accés a la cabina des de l'exterior.
Silenci
a la cabina
A
partir d'aquí, a la cabina ja no se sent cap més veu. Només la respiració
inquietant d'Andreas Lubitz. La respiració prova que està conscient i que no es
mareja ni té cap altra indisposició.
Segons
la normativa que es va aplicar després dels atemptats de l'11-S, la porta de la
cabina només es pot obrir des de fora, a través d'un codi numèric, si
s'autoritza l'operació des de dins. "És possible introduint un codi des de
fora sempre que no es bloquegi per dins", ha confirmat
el ministre de Transports alemany, Alexander Dobrindt. "La interpretació
més plausible és que el copilot es va negar a obrir la porta de la
cabina", ha dit el fiscal Robin. Així
funciona el bloqueig de la porta de la cabina de comandament d'un
avió d'Airbus.
10.31
h: comença el descens
El
vol de Germanwings comença a perdre altitud mitja hora després d'haver-se enlairat
de l'aeroport del Prat, segons
registra el portal de seguiment d'avions FlightRadar24.com. El fiscal Brice Robin
ha confirmat que el copilot va activar la maniobra. "És en el moment en
què el copilot està sol quan manipula els botons del sistema de vol per
accionar el descens de l'aparell, que només es pot fer de manera
voluntària", ha explicat el fiscal de Marsella.
A les 10.31, hora de Catalunya (una hora abans segons l'UTC, horari universal
que recull el gràfic), l'Airbus 320 vola a 11.580 metres d'altura (38.000 peus)
i a més de 870 quilòmetres per hora. De sobte, comença a davallar de
manera controlada, a una velocitat mitjana de 1.018 metres per minut (61
quilòmetres per hora).
La
porta bloquejada
El
pilot surt del lavabo i truca la porta. A la gravació se sent que primer truca
normal i després cada cop més fort. Fins que se senten "les crides"
del comandant, que demana al seu segon que l'obri. No hi ha "cap
resposta" del pilot, explica el fiscal Robin.
Marsella
activa l'alerta
L'avió
continua perdent altura, cada cop més de pressa. La torre de control de
Marsella alerta la cabina de comandament, però no n'obté cap resposta. Els
controladors aeris activen un possible aterratge d'emergència mentre continua
el silenci a la cabina. Lubitz manté la maniobra de descens i no fa cap intent
de contactar amb la torre de control.
Marsella
demana a altres avions que sobrevolen la zona que intentin contactar amb
l'Airbus per ràdio, però tampoc tenen sort. El copilot és viu. La caixa negra
enregistra com respira.
S'activa
l'alarma i intenten esbotzar la porta
L'avió
continua caient, de manera controlada. A les 10.35 hores ja és a 6.500 metres.
Ha perdut 4.500 metres en sis minuts. S'activen les alarmes automàtiques dins
de la cabina de l'avió que alerten el pilot del perill d'impacte.
Amb el so de l'alarma de
fons, la caixa negra enregistra els cops violents que arriben de fora la
cabina. Estan intentant esbotzar la porta. Lubitz ignora les crides i manté el
rumb fatal. L'avió es precipita al buit.
Els
passatgers s'adonen de la tragèdia
Només en els últims
minuts se senten els crits dels passatgers. El fiscal que investiga la tragèdia
assegura que les víctimes no es van adonar del que havia de passar fins a
l'últim moment, perquè a la gravació no se senten crits fins poc abans de
l'impacte. Brice Robin ha recordat que l'Airbus 320 és "bastant gran"
i que els passatgers "no estan just al costat de la cabina".
10.40
h: l'Airbus s'estavella contra els Alps
En
menys de 10 minuts, l'aparell cau 9.510 metres, fins que s'estavella en una
zona muntanyosa dels Alps francesos, a prop de la petita població de
Seyne-les-Alpes. L'avió impacta en un primer moment contra un talús i rellisca
uns metres abans d'estavellar-se definitivament. "La mort va ser instantània,
l'avió literalment va esclatar contra la muntanya", ha explicat el fiscal.
No hay comentarios:
Publicar un comentario