A través d'un correu
electrònic enviat a una clienta, el grup Carles Abellan -que té cinc
restaurants a la ciutat de Barcelona- ha assegurat que no té en compte la
legislació que protegeix els consumidors catalanoparlants i que no la hi pensa
tenir.
La clienta va voler
fer una reserva telefònica en un restaurant del grup i, després que els intents
de ser atesa en llengua catalana no tinguessin èxit, va enviar un correu
electrònic per queixar-se del tracte lingüístic rebut.
La resposta del grup
de restauració es va limitar a una reflexió genèrica sobre el que ells entenien
que era la situació lingüística del país, sense tenir en compte que la
legislació lingüística vigent garanteix el dret de parlar en català en el món
del comerç.
En un correu
electrònic, el grup Carles Abellan afirma que «vivim en un país on l'idioma
oficial és el castellà i en una comunitat autònoma on el català i el castellà
conviuen perfectament dins d'una harmonia lingüística i cultural».
El xef Carles Abellan |
Certament, el grup
Carles Abellan és coneixedor del fet que el castellà és l'única llengua oficial
del Regne d'Espanya, fet que la Plataforma per la Llengua sempre ha denunciat
perquè és mesura de supremacisme lingüístic que relega els ciutadans
catalanoparlants a una situació de subordinació lingüística. Tanmateix, aquesta
oficialitat única del castellà en el pla estatal no comporta que els parlants
de català no tinguin drets reconeguts. Un d'aquests drets és el d'usar la seva
llengua i no ser discriminats per aquesta raó.
Pel que fa a la
suposada convivència harmònica que hi ha a Catalunya entre la llengua catalana
i la castellana, l'ONG del català anima el Grup Abellan a predicar amb
l'exemple i a garantir que tothom pugui parlar en la seva llengua. A més, també
podrien oferir el seu web en català i no solament en castellà, com passa ara.
La Plataforma per la
Llengua considera que la resposta del Grup Abellan quant als drets lingüístics
dels catalanoparlants és inacceptable, perquè el grup opta per menysprear-los
obertament. De fet, el Grup fins i tot insinua que incompleix la llei quan
afirma que «ens reservem el dret a contractar i comptar amb professionals en
els nostres equips que no dominin el català al 100 %». Cal recordar que la Llei
del Codi de consum estableix a l'article 128-1 que «les persones consumidores,
en llurs relacions de consum, tenen dret, d'acord amb el que estableixen
l'Estatut d'autonomia i la legislació aplicable en matèria lingüística, a ésser
ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin» i que
l'article 8.3 de la Llei de Comerç, serveis i fires diu que «les persones
que accedeixin a l'activitat comercial i a la prestació de serveis, àdhuc
aquelles que ho facin en qualitat de treballadors assalariats, han de conèixer
les condicions de l'exercici de l'activitat comercial i de la prestació de
serveis a Catalunya i han d'estar en condicions de poder atendre els
consumidors quan s'expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya».
Com sol fer en aquests casos, la Plataforma per la
Llengua denunciarà les pràctiques il·legals del grup Carles Abellan, requerirà
a les Administracions públiques responsables que garanteixin els drets
lingüístics dels ciutadans, exigirà que facin complir la llei i seguirà animant
els consumidors a realitzar un consum responsable en empreses respectuoses amb
el català i que actuen sota els paràmetres de la Responsabilitat Social
Corporativa.
La noticia ha
estat publicada per:
http://www.plataforma-llengua.cat/que-fem/noticies/4481/el-grup-carles-abellan-seguira-incomplint-les-lleis-que-protegeixen-els-drets-linguistics-dels-catalanoparlantswww.laprensamagazine.cat
No hay comentarios:
Publicar un comentario