L’associació de guinguetes de
Castelldefels aposten per la innovació i la sostenibilitat.
L’associació d’Adjudicataris de
Serveis de Platja de Castelldefels (AASPC) ha engegat una iniciativa, pionera
en el sector, que pretén liderar la conversió de la platja de Castelldefels en
una “smart beach” de referència. La “smart beach”, concepte subsidiari d’“smart
city”, és una idea de platja “intel·ligent” que treballa per a millorar la
qualitat de vida dels residents i visitants, i alhora garanteix un
desenvolupament sostenible de l’entorn, tot utilitzant les noves tecnologies.
Per a donar resposta al nous
reptes de les ciutats costeres del segle XXI, que plantegen una complexa vida
urbana i d’oci, l’AASPC ha elaborat un pla bàsic per a la platja de
Castelldefels que té com a objectiu impulsar l’eficiència en les seves àrees
claus a través de la tecnologia i la hiperconnectivitat. Aquestes àrees són
l’estalvi energètic, la gestió i qualitat de l’aigua, la freqüència del
transport públic o la implantació d’aplicacions per a telèfons mòbils per a
informar del temps, el mar, la seguretat, el transport o els serveis. Segons
comenta en Raúl Vidal, president de l’AASPC, “la iniciativa neix amb la
voluntat de situar la platja de Castelldefels com a referent d’”smart beach” al
litoral català, perquè gaudim d’elements prou potents per esdevenir-ho: tenim
una universitat tècnica, la UPC, i som veïns de Barcelona, que s’ha convertit en
una capital mundial capdavantera en l’àmbit de les “smart city”.
La proposta, recollida en un
document que ha estat entregat a l’alcalde de Castelldefels, Manuel Reyes, al
delegat del rector de la UPC del campus de Castelldefels, José Manuel Yúfera i
al president del Gremi d’Hostaleria, Manuel Ángel Ortiz Chumillas, també
contempla la manera d’aconseguir els objectius marcats. “Creiem necessari aportar la nostra visió empresarial de com s’ha de
desenvolupar tot aquest procés, que inclou la forma de trobar recursos
econòmics, la necessitat de col·laboració entre distintes administracions, la
implicació d’empreses del poble i de fora, el treball de recerca d’una
universitat de referència mundial com la UPC o la conscienciació de la
ciutadania”, remarca en Vidal.
En Raúl Vidal, que a apart
d’empresari i emprenedor és també llicenciat en Telecomunicacions per la UPC de
Castelldefels, afegeix que “des de les
guinguetes hem fet en els últims anys una labor prou important de
revitalització de la platja i, en conseqüència, de l’economia general del
poble. Però per a situar a Castelldefels en un lloc de privilegi en l’àmbit del
turisme de qualitat, amb tota la generació de llocs de treball que això
comportaria, hem de dur a terme un nou esforç que ens permeti d’assolir els
estàndards d’innovació i sostenibilitat que el client actual ja demanda, i que
cada cop exigirà més”.
Les guinguetes de la platja de
Castelldefels van inaugurar la temporada el passat 28 de març. La iniciativa de
convertir la platja en una “smart beach” s’inclou en la dinàmica empresarial
d’evolució constant dels seus negocis i de tenir cura de la sostenibilitat
d’aquest entorn coster de privilegi, que ha esdevingut històricament el motor
de l’economia local. La comprensió d’aquesta realitat ja va portar a l’activa
associació de guinguetes de Castelldefels a elaborar l’any passat, per primer
cop a Catalunya, un codi deontològic del sector.
PROPUESTA
D’”SMART BEACH” EN CASTELLDEFELS DE LA AASPC
La
Associació d’Adjudicataris de Serveis de Platja de Castelldefels (AASPC) ha
elaborado una serie de propuestas con la finalidad de expresar su visión sobre
el futuro de la playa de Castelldefels. Las ideas que contiene este documento
van encaminadas a convertir la playa de Castelldefels en una “smart beach”, o
playa inteligente, concepto derivado de las “smart city”. El documento contiene
las líneas básicas sobre las cuales trabajar para conseguir este objetivo,
pudiéndose potenciar más unas que otras en función también de la sensibilidad
de los otros agentes involucrados.
La
AASPC apuesta por una playa en la que prime la sostenibilidad, ecología,
eficiencia energética, soluciones para personas y prosperidad económica, todo
ello a través de la utilización de las nuevas tecnologías. La constante
evolución y modernización de los establecimientos de temporada como los
chiringuitos, el conocimiento del entorno y de su historia, la sensibilidad
recogida de los clientes, la visión de futuro o la realidad económica y
medioambiental son los principales factores que han generado las conclusiones
expuestas a continuación.
1.-
Acciones técnicas concretas.-
-Eficiencia
energética.- Control de la iluminación y fuentes de energía renovables.
-Transporte.-
Fomento de la bicicleta, vehículos híbridos, semáforos regulables por el
usuario, aparcamiento más fácil y rápido y frecuencia de transporte público
adaptable.
-Ahorro
de agua.- Riego inteligente.
-Conectividad.-
Acceso a wifi en toda la playa y postes de recarga de batería de teléfono móvil
gratuito.
-Aplicaciones
para móviles.- Información global sobre la playa: estado del mar, presencia de
medusas, viento, temperatura del agua i del aire, pronóstico del tiempo,
puestos de socorro y policía y servicios en general.
2.-
Colaboración entre agentes y administraciones.-
-Coordinación
entre el ayuntamiento, la UPC, otras administraciones, agentes sociales y
económicos y ciudadanía para elaborar planes conjuntos. Colaboración en la
búsqueda de recursos económicos y de financiación.
3.-
Intercambio de experiencias con otras “smart beach”.
4.-
Estrechar el contacto y colaboración con Barcelona, que es una ciudad
inteligente de primera línea.
5.-
Promover la imagen de “smart beach” dentro de la confección de imagen de marca
“Castelldefels”.
-Divulgación
didáctica entre la ciudadanía y sectores profesionales sobre los beneficios de
la sostenibilidad y el modelo de “smart city”.
6.-
Implicar a las empresas y comercios de Castelldefels en los beneficios de la
hiperconectividad.
www.laprensamagazine.cat
No hay comentarios:
Publicar un comentario