• Entrevista
a l'adjunta a direcció-gerència, Alba Brugués
El 2005 entrava en servei aquest centre de salut
públic de l'avinguda de Màlaga, pioner en incorporar una gestió consorciada de
la qual participen l'Ajuntament de Castelldefels i l'Institut Català de la
Salut
Aleshores, CAN BOU, era saludat com el segon
ambulatori que es posava a disposició de la població de Castelldefels. En el
decurs d'aquests deu anys, el centre ha desenvolupat una fórmula de gestió
consorciada que ha estat reconeguda amb diferents guardons i amb la satisfacció
dels usuaris.
El centre el gestiona el Consorci Castelldefels Agents
de Salut (CASAP). És una entitat pública participada per l'Institut Català de
la Salut (ICS) i l'Ajuntament de Castelldefels. El consell rector del
consorci el formen dos representants municipals i cinc de l'ICS.
Aquest consorci gestiona l'Equip
d'Atenció Primària (EAP) Can Bou, al barri del mateix nom. A més, l'any
2011 va posar en marxa el CUAP Castelldefels —que és a les dependències del
Centre de Salut El Castell—, per donar servei d'urgències les 24 hores.
En l'entrevista següent, l'adjunta a direcció-gerència
de Castelldefels Agents de Salut d'Atenció Primària (CASAP), Alba
Brugués, exposa, entre altres idees, que «la participació de
l'Ajuntament en la gestió del centre ens acosta a la població».
- Què és el CASAP?
És una organització́ sanitària
d'atenció primària amb vocació de servei públic. Al CASAP treballem uns
setanta professionals, entre metges de família, infermeres, administratius
sanitaris, pediatres, odontòlegs i treballadora social.
- És públic?
Sí; de fet, és l'únic consorci d'aquestes
característiques de Catalunya. El principal avantatge és que com l'Ajuntament
és dins del consell rector les necessitats reals de la població són més
presents en la gestió del centre. Qualsevol demanda que prové de l'Ajuntament
en matèria de salut la podem canalitzar molt ràpidament. L'altre partner del
CASAP és l'ICS, i així formem part de la gran estructura de la salut pública
catalana.
- Quins serveis ofereix?
El centre de salut de Can Bou, atén unes 30.000
persones dels barris litorals de Castelldefels, una ràtio correcta; el CUAP,
centre d'urgències 24 h. que és al centre El Castell, que gestionem nosaltres
amb personal nostre i també de l'ICS; i una sèrie de serveis que en part no
cobreix la sanitat pública però que a Can Bou oferim als usuaris a una tarifa
que podríem dir ‘de mercat': ampliacions d'odontologia, podologia, osteopatia,
medicina esportiva, psicologia, logopèdia... No són serveis exactament privats
sinó complementaris a l'atenció sanitària que presta el centre, als preus que
marquen els col·legis professionals.
- Quins índexs de satisfacció detecten entre els
usuaris?
Des que vam començar, les enquestes de satisfacció ens
mostren valoracions molt altes. Detectem en ocasions queixes sobre l'accés
telefònic, que són molt generals arreu. Però el tracte, el servei, és sempre
molt ben valorat.
- Què és la infermeria de la demanda?
És una de les nostres cares més conegudes i
guardonades. Quan vam començar ens vam fixar l'objectiu que tot el personal
donés el màxim de les seves capacitats, professions com les infermeres que
estaven infrautilitzades. Cada usuari té assignat un metge, això ho sap tothom;
però també té assignada una infermera, i la nostra idea era que aquest fet
s'aprofités més. I ha funcionat. Per exemple, un 70% de les demandes
espontànies que rep el centre les atén una infermera, perquè són adequades a la
seva capacitat professional. I anem cap a la prescripció de receptes, cosa que
millorarà l'atenció als usuaris.
- Destacaria algun altre programa?
Subratllaria el programa Antena de Salut Mental, per
exemple; i un que estem desenvolupant ara, el ComSalut, que vol aprofundir en
la integració del centre de salut al territori. Comporta conèixer l'activitat
de les entitats veïnals, culturals i lúdiques, de manera que podrem millorar la
salut de les persones recomanant activitats de lleure o esportives que ja estan
en marxa a la ciutat: si a un pacient li recomanem fer dansa, o natació,
mirarem de facilitar-li la socialització perquè podrem dir-li on pot anar i amb
qui pot parlar.
- Quina valoració fan com a professionals d'aquest deu
anys, en un context de retallades dels recursos públics?
Les enquestes anuals de satisfacció dels professionals
han notat la sotregada, sí. Però hem anat remuntant. Els sous no han pujat
[somriu] però hem buscat mecanismes per elevar l'autoestima professional. Cal
fer autocrítica, però cal dir tam-bé que la valoració dels qui treballem al
CASAP és bona.
+INFO:
casap.cat
Font: el
Castell
www.laprensamagazine.cat
No hay comentarios:
Publicar un comentario