12/11/15

El que has de saber del CASAP Can Bou, ara que compleix deu anys




• Entrevista a l'adjunta a direcció-gerència, Alba Brugués

El 2005 entrava en servei aquest centre de salut públic de l'avinguda de Màlaga, pioner en incorporar una gestió consorciada de la qual participen l'Ajuntament de Castelldefels i l'Institut Català de la Salut
Aleshores, CAN BOU, era saludat com el segon ambulatori que es posava a disposició de la població de Castelldefels. En el decurs d'aquests deu anys, el centre ha desenvolupat una fórmula de gestió consorciada que ha estat reconeguda amb diferents guardons i amb la satisfacció dels usuaris.
El centre el gestiona el Consorci Castelldefels Agents de Salut (CASAP). És una entitat pública participada per l'Institut Català de la Salut (ICS) i l'Ajuntament de Castelldefels.  El consell rector del consorci el formen dos representants municipals i cinc de l'ICS.
Aquest consorci gestiona l'Equip d'Atenció Primària (EAP) Can Bou, al barri del mateix nom. A més, l'any 2011 va posar en marxa el CUAP Castelldefels —que és a les dependències del Centre de Salut El Castell—, per donar servei d'urgències les 24 hores.
En l'entrevista següent, l'adjunta a direcció-gerència de Castelldefels Agents de Salut d'Atenció Primària (CASAP), Alba Brugués, exposa, entre altres idees, que «la participació de l'Ajuntament en la gestió del centre ens acosta a la població».

- Què és el CASAP?
És una organització́ sanitària d'atenció primària amb vocació de servei públic. Al CASAP treballem uns setanta professionals, entre metges de família, infermeres, administratius sanitaris, pediatres, odontòlegs i treballadora social.
- És públic?
Sí; de fet, és l'únic consorci d'aquestes característiques de Catalunya. El principal avantatge és que com l'Ajuntament és dins del consell rector les necessitats reals de la població són més presents en la gestió del centre. Qualsevol demanda que prové de l'Ajuntament en matèria de salut la podem canalitzar molt ràpidament. L'altre partner del CASAP és l'ICS, i així formem part de la gran estructura de la salut pública catalana.
- Quins serveis ofereix?
El centre de salut de Can Bou, atén unes 30.000 persones dels barris litorals de Castelldefels, una ràtio correcta; el CUAP, centre d'urgències 24 h. que és al centre El Castell, que gestionem nosaltres amb personal nostre i també de l'ICS; i una sèrie de serveis que en part no cobreix la sanitat pública però que a Can Bou oferim als usuaris a una tarifa que podríem dir ‘de mercat': ampliacions d'odontologia, podologia, osteopatia, medicina esportiva, psicologia, logopèdia... No són serveis exactament privats sinó complementaris a l'atenció sanitària que presta el centre, als preus que marquen els col·legis professionals.
- Quins índexs de satisfacció detecten entre els usuaris?
Des que vam començar, les enquestes de satisfacció ens mostren valoracions molt altes. Detectem en ocasions queixes sobre l'accés telefònic, que són molt generals arreu. Però el tracte, el servei, és sempre molt ben valorat.
- Què és la infermeria de la demanda?
És una de les nostres cares més conegudes i guardonades. Quan vam començar ens vam fixar l'objectiu que tot el personal donés el màxim de les seves capacitats, professions com les infermeres que estaven infrautilitzades. Cada usuari té assignat un metge, això ho sap tothom; però també té assignada una infermera, i la nostra idea era que aquest fet s'aprofités més. I ha funcionat. Per exemple, un 70% de les demandes espontànies que rep el centre les atén una infermera, perquè són adequades a la seva capacitat professional. I anem cap a la prescripció de receptes, cosa que millorarà l'atenció als usuaris.
- Destacaria algun altre programa?
Subratllaria el programa Antena de Salut Mental, per exemple; i un que estem desenvolupant ara, el ComSalut, que vol aprofundir en la integració del centre de salut al territori. Comporta conèixer l'activitat de les entitats veïnals, culturals i lúdiques, de manera que podrem millorar la salut de les persones recomanant activitats de lleure o esportives que ja estan en marxa a la ciutat: si a un pacient li recomanem fer dansa, o natació, mirarem de facilitar-li la socialització perquè podrem dir-li on pot anar i amb qui pot parlar.
- Quina valoració fan com a professionals d'aquest deu anys, en un context de retallades dels recursos públics?
Les enquestes anuals de satisfacció dels professionals han notat la sotregada, sí. Però hem anat remuntant. Els sous no han pujat [somriu] però hem buscat mecanismes per elevar l'autoestima professional. Cal fer autocrítica, però cal dir tam-bé que la valoració dels qui treballem al CASAP és bona.
 +INFO: casap.cat
Font: el Castell
 

www.laprensamagazine.cat

No hay comentarios:

Publicar un comentario