Aquesta crisi
sanitària sense precedents, en la que tots estem immersos, ens
arriba en el pitjor moment. Els mitjans d’informació impresos i
digitals, i en el nostre cas, principalment
la premsa de proximitat, que és el gran col·lectiu que representa l’AMIC, ve d’uns
anys molt durs en que estem patint la transformació del nostre negoci, ajustant
plantilles, fent molts sacrificis, o invertint en nous models, buscant respostes difícils a un
futur incert.
Ara que en la
fragilitat, anàvem trobant l’equilibri i la viabilitat pels nostres
mitjans, ens arriba aquest sotrac que posa en greu perill tots els sectors, i
molt especialment el nostre i amb ell, milers de llocs treball.
No hi ha dubte
que som un veritable servei públic a la ciutadania, a les nostres comunitats.
Sempre hem dit que la nostra riquesa rau en la diversitat i la proximitat. Les
ciutadanes i ciutadans necessiten saber què passa
a prop seu, amb informació contrastada, veraç i elaborada
per professionals que saben fer la seva feina, i coneixen de primera mà la
realitat. Ho saben els
ciutadans i ho saben els col·lectius, les entitats socials, esportives i culturals, ho sap el
comerç i les empreses de serveis de proximitat, ho saben els Ajuntaments i
les Institucions,
però ara què?
I aquí se’ns presenta
la gran
contradicció: som imprescindibles com a instrument perquè els
ciutadanes i ciutadanes d’aquest país, dels nostres pobles i ciutats, gaudeixin del
dret de la informació, se sentin acompanyats i arrelats a una
comunitat que no els deixa sols, que ara més que mai, els hi explica què el que passa. I nosaltres, tenim
el deure i l’obligació de no parar, de doblar els esforços com ho
estem fent, posant-nos al servei de les autoritats sanitàries,
de les institucions i de les empreses de serveis.
Ara se’ns ha girat
més feina,
l’increment del consum de mitjans d’informació digitals aquests dies, és
espectacular. I ho fem en condicions difícils, amb les nostres redaccions
treballant des de casa, la producció allunyada els uns dels altres, amb
greus problemes d’impressió i distribució, però ho fem amb la convicció de que cal, amb vocació de
servei i estimació per la nostra feina. La ciutadania aquests dies s’informa més que
mai a través dels nostres mitjans, som la seva principal font d’informació en front de
la infoxicació de les fake news, que tenen la seva plataforma de distribució a les xarxes
socials.
Però per altra
banda, l’economia, el
motor que genera recursos, s’ha aturat i per nosaltres del tot. Els ingressos de
publicitat han caigut dràsticament d’un dia per l’altre. Un estudi fet recentment per la
consultoria J3B3 Econòmics, és dramàtic i revelador, s’ha fet a tres-cents comerços
de tots els sectors i en dues fases, la primera
durant la primera fase de la pandèmia, de l’1 al 15 de març, i la segona quan es va decretar
l’estat d’alarma. La facturació del comerç urbà ha caigut en la primera fase un
30% i en la segona un 90%. Tots els subsectors aturen les vendes,
fins i tot l’alimentació que cau un 47%, i el que es desprèn també, és que una
bona part de petites empreses i autònoms que no tenien prou liquiditat per
cobrir els costos bàsics, potser ja no pujaran la persiana.
Davant d’aquest
panorama el sector demana amb caràcter d’urgència i per
millorar la liquiditat i finançament a curt termini:
· Que se’ns consideri
un sector bàsic i estratègic, com reconeix la llei, afectat
de ple per aquesta crisi sanitària del COVID19, igual com per
exemple ho és la restauració o el turisme. Nosaltres
hem de continuar treballant sense ingressos. Que ho considerin les diverses administracions, i els
diversos actors socials patronals, sindicats, etc. de cara a
demanar ajuts.
· Suspendre de
forma imminent i per un termini no inferior a tres mesos, el
pagament d’impostos i cotitzacions de la Seguretat Social per a
empreses i autònoms.
· Agilitzar els tràmits dels
ERTO per causa major, sense interpretacions ni restriccions.
· Una moratòria en
el pagament de crèdit, sobretot en el retorn de capital.
· Crèdits de bancs
amb garanties públiques, agilitzar la tramitació i concessió i relaxar-ne els
paràmetres de risc.
· Ajuts a la reactivació de
l’activitat per quan s’iniciï la recuperació.
· Accelerar el
pagament de subvencions concedides i campanyes publicitàries institucionals i, per
aquest any, ampliar els imports dels ajuts.
· Agilitzar i no
congelar els
tràmits per als ajuts estructurals del 2019 i obrir els de projectes.
Exigim que
les administracions tant Ajuntaments com Generalitat,
Diputacions, Consells Comarcals i organismes públics, utilitzin els
mitjans d’informació com a vehicle de comunicació i publicitat,
incrementant les insercions que ajudin a pal·liar la manca i caiguda de
publicitat privada. Això per altra banda, serà una
prova del seu compromís amb la llibertat de premsa.
www.laprensamagazine.cat
No hay comentarios:
Publicar un comentario